22-03-2010

Hoe werkt het?

Phileas is een klein reizend schilderij met de droom om in 365 dagen een reis rond de wereld te maken.

Gebaseerd op Phileas Fogg uit het boek Reis om de wereld in 80 dagen van Jules Verne, vertrok Phileas aan zijn reis uit Lichtervelde, West-Vlaanderen, Belgiƫ, op 23 maart 2010. De bedoeling was dat hij kon vertrekken op 21 maart, de eerste dag van de lente, maar hij was nog wat prematuur op dat moment. Hoe dan ook, ik, als schilder wil hem in 365 dagen volledig rond de wereldbol zien reizen. Dus, als Phileas op 23 maart 2011 terug thuis is, dan krijgt iedereen die hem op zijn reis verder geholpen heeft een cadeau van mij!

Hoe werkt het? Als je het schilderij van iemand die je kent gekregen hebt, kun je er enkele dagen van genieten. Niet te lang natuurlijk - hij heeft een lange reis voor de boeg! Phileas kan bij je thuis of op je werk verblijven en daar maak je een foto van. Die foto stuur je me, samen met waar je woont (dorp of stad). Alle foto’s van Phileas komen hier online, als een reisdagboek. Ik post ook in welke stad hij zit, en een kaart om te zien welke reis hij afgelegd heeft.

Dan is het tijd om Phileas verder te doen reizen: je geeft hem aan iemand die je kent en vertrouwt - doe Phileas niet op de post, da’s net te riskant. De reis gaat verder: iemand nieuws kan nu enkele dagen van het schilderij genieten, een foto maken, me op de hoogte houden en dan opnieuw aan iemand geven.

Waarom? Het is geestig, experimenteel en schilderkunst. Drie dingen waar ik van houd. Het is een opmerkelijke manier om mijn schilderijen met mensen te delen, over de hele wereld. Een gelijkaardig experiment met meer van m’n reizende schilderijen vind je op kunstopreis.com. Een overzicht van al mijn schilerijen staat op jazochromatic.com

Ik wil veel foto’s zien van Phileas, hij alleen, in het landschap, met of zonder de tijdelijke eigenaars, of met de hele familie. Wees er creatief mee! En dank je, om Phileas te helpen deze reis te maken! Ik ben benieuw om te zien waar hij reist, wie er voor zorgt, en waar hij naartoe gaat.

Maarten Wydooghe, Lichtervelde, Belgiƫ

Geen opmerkingen:

Een reactie posten